https://www.mapadotacji.gov.pl
1. Tytuł projektu
- „Specjalistyczne Centrum Wspierające Edukację Włączającą w Warszawie przy Instytucie Głuchoniemych”
Projekt współfinansowany ze środków Funduszy Europejskich dla Rozwoju Społecznego w ramach programu FERS.01.06 Edukacja włączająca.
Wartość dofinansowania: 593 195,85 PLN
Wartość całkowita: 718 851,00PLN
2. Zadania i efekty cząstkowe projektu
- Utworzenie Specjalistycznego Centrum Wspierającego Edukację Włączającą (SCWEW) – powołanie zespołu specjalistów, przygotowanie zaplecza lokalowego i technicznego.
- Diagnoza potrzeb pięciu warszawskich szkół i przedszkoli ogólnodostępnych – przeprowadzenie analizy sytuacji, określenie braków kadrowych, infrastrukturalnych i organizacyjnych.
- Szkolenia, mentoring i superwizje dla kadry pedagogicznej i specjalistów – realizacja warsztatów z zakresu edukacji włączającej, pracy z uczniami z trudnościami emocjonalnymi, oceny funkcjonalnej i komunikacji interpersonalnej.
- Wsparcie psychologiczno-pedagogiczne i terapeutyczne dla uczniów i rodzin – prowadzenie konsultacji, terapii, treningów TUS, zajęć z samoregulacji emocjonalnej oraz warsztatów dla rodziców.
- Wyposażenie szkół w technologie wspierające edukację włączającą i uruchomienie wypożyczalni sprzętu – zakup nowoczesnych narzędzi.
- Wdrożenie szkolnej oceny funkcjonalnej i pracy zespołów interdyscyplinarnych – tworzenie zespołów nauczycieli, specjalistów i rodziców, wspólne planowanie wsparcia uczniów, systematyczna ocena funkcjonalna.
- Promowanie edukacji włączającej i współpraca ze środowiskiem lokalnym – organizacja spotkań i kampanii, konferencji czy wizyt studyjnych.
3. Grupy docelowe
- Kadra przedszkoli i szkół ogólnodostępnych (dyrektorzy, nauczyciele, specjaliści, kadra niepedagogiczna).
- Uczniowie i uczennice szkół objętych wsparciem (w tym z niepełnosprawnościami i specjalnymi potrzebami edukacyjnymi).
- Rodzice i opiekunowie prawni.
4. Cele projektu
- Zbudowanie skoordynowanego systemu wsparcia dla edukacji włączającej.
- Podniesienie kompetencji kadry szkół ogólnodostępnych w pracy z uczniami o zróżnicowanych potrzebach.
- Umożliwienie uczniom równych szans edukacyjnych poprzez dostęp do specjalistycznego wsparcia i technologii.
- Wzmocnienie współpracy szkół, rodziców, specjalistów i instytucji lokalnych w zakresie edukacji włączającej.
5. Efekty i rezultaty
- Powstanie SCWEW w Warszawie Instytucie Głuchoniemych im. ks. Jakuba Falkowskiego w Warszawie
- Podniesienie kompetencji 200 przedstawicieli kadry pedagogicznej i dyrektorów.
- Uczniowie i rodziny objęci wsparciem psychologiczno-pedagogicznym i terapeutycznym.
- Funkcjonująca wypożyczalnia sprzętu i technologii asystujących.
- Wzrost jakości i dostępności edukacji włączającej w warszawskich szkołach.